Hejdar Alijevs Twitter

Stockholm, 3 februari 2015

Azerbajdzjans president: ett ovärdigt statsöverhuvud

Ilham Alijev, Azerbajdzjans president har numera ett välkänt rykte som en diktator som ärvde ämbetet från sin far Hejdar Alijev och driver landet som ett familjebolag. Regimens brott mot yttrandefriheten, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar samt dräneringen av landets inkomster från olja och gas in i familjens egen ficka har vunnit Azerbajdzjan bottenplatser i alla mätningar och rapporter för de nämnda värderingarna.

Hans och regimens avsky för Armenien och armenier är knappast någon man kan ha gått miste om. Armenien och armenier har gång efter annan kallats för ”fiende Nr 1” och man har hävt ena förolämpningen efter den andra samtidigt som man påstår sig ”garantera Karabach-armeniernas rättigheter” som argument för att återfå kontroll över regionen. Hyckleriet har övergått i ren osanning och motsägelse.

Nu har denne arvtagare till den azeriska tronen gått helt över gränsen och twittrat att ”Armenien inte ens är en koloni, det är inte ens värt att vara en tjänare.” Detta kommer från ett statsöverhuvud som för ”fredsförhandlingar” med sin granne i väst och påstår sig vara välvilligt mot armenierna i Karabach. Samtidigt låtsas EU och USA att Baku är en värdig partner vid ”fredsförhandlingarna”.

Västvärlden har länge blundat för Azerbajdzjans övertramp av allt som heter demokratiska värderingar och rättigheter. Tystnaden i gengäld för olje- och gasleveranserna från Baku till EU börjar bli ohållbart. Med varje skymf och kränkning som Alijev häver ur sig gentemot Armenien och armenier skadas Västvärldens anseende som garant för en hållbar fredlig lösning på konflikten. Hejdar Alijevs styre och Azerbajdzjans interna kollaps av demokratiska värderingar så väl som förakt för sina armeniska grannar i väst är inget annat än hån mot EU och dess grundvalar.